Riskhantering är en prioriterad fråga
Genom att vi hanterar våra risker på ett balanserat sätt kan de leda till möjligheter och ett mervärde. Vår förmåga att identifiera, analysera, hantera och följa upp risker är en prioriterad fråga. Vi tillämpar försiktighetsprincipen vid planering av verksamheten och vid val av material och metoder.
Uppdaterad riskanalys. Chefsgruppen och styrelsen har genomfört varsin riskanalys enligt COSO*-modellen och analyserat kända risker samt identifierat nya. De båda riskanalyserna har arbetats samman till en övergripande riskanalys. Specifika risker kopplade till korruption har under 2021 setts över och uppdaterats.
Interna kontrollaktiviteter. Med utgångspunkt från riskbedömningarna upprättas varje år en internkontrollplan som beslutas av styrelsen. På olika nivåer i bolaget finns kontrollaktiviteter i syfte att förhindra att oönskade situationer inträffar eller att allvarliga fel görs. Den interna kontrollen drivs främst genom att medarbetarna är medvetna om riskerna och agerar utifrån vårt ledningssystem, där vi enkelt hittar vårt arbetssätt, gällande lagar och regler samt interna styrande dokument.
* COSO står för The Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission och beskriver hur den interna kontrollen är organiserad för företag
Risk/Risknivå |
Beskrivning |
Hantering och kontroll |
|
---|---|---|---|
AFFÄRSRELATERADE RISKER |
|||
Affärsrelaterade risker härrör från händelser i vår omvärld och i vår organisation. |
|||
1. Risk för kostsamma skador pga förändringar i klimatet. Risk för översvämning och höga temperaturer.
|
Våra fastigheter är en mycket värdefull tillgång. Förändrade klimatförhållanden kan medföra förändrade väderleksmönster och vi behöver förebygga kostsamma skador. |
|
|
2. Risk för sjunkande marknadsvärde på fastigheterna.
|
En marknadsnedgång skulle innebära att fastigheternas värde sjunker. |
|
|
3. Risk för minskat förtroende hos ägare, kunder och i andra samarbeten.
|
Lejonfastigheter är ett allmänintresse varför det ställs höga krav på bolagets agerande. Bristande förtroende kan leda till ekonomisk skada och skada för medarbetare. |
|
|
4. Risk för otillräcklig digital transformation.
|
Digitaliseringen går snabbt och är svår att förutse. Den medför både möjligheter och risker i vår affär. |
|
|
5. Risk för brister på rätt kompetens, idag och i framtiden.
|
Brister i kompetensförsörjningen ökar risken för felaktiga beslut samt att projekt fördyras eller avstannar. Det utökade uppdraget ställer samtidigt krav på nya roller inom andra kompetensområden. |
|
|
6. Risk för ekonomisk åtstramning inom kommunen samt ökat krav på minskade kostnader leder till minskat handlingsutrymme.
|
Den demografiska utvecklingen inom kommunen kan leda till minskade skatteintäkter som i sin tur kan påverka Lejonfastigheters ekonomi på sikt. Detta innebär en risk för att lokalintäkterna kan minska. |
|
|
7. Korruptionsrisk, inklusive givande eller tagande av muta.
|
Bygg- och fastighetsbranschen är en högriskbransch för korruption. En realiserad risk skulle innebära skada för Lejonfastigheters anseende och för bolagets medarbetare. |
|
|
8. Risk att lokalförsörjningsprocessen inte efterlevs.
|
Lejonfastigheter har tagit över ansvaret för lokalförsörjningen inom kommunen. Det finns en risk att efterlevnaden av arbetssättet inte implementeras fullt ut. Detta medför ineffektivitet och ökade kostnader. |
|
|
9. Refinansieringsrisk.
|
Risk för att vi inte hittar finansiärer för stora investeringar. |
|
|
10. Ränterisk.
|
Risk för ökade räntekostnader. |
|
|
11. Risk för höga entreprenadkostnader.
|
Det höga prisläget på byggmaterial utgör en risk för höga anbudspriser, osäkerheten kring prisutvecklingen och hur marknadens aktörer kommer att agera är stor. |
|
|
12. Risk för utebliven leverans av ändamålsenliga lokaler vid brådskande efterfrågan.
|
Vakanserna i vårt bestånd är mycket få. |
|
|
13. Risk för brister i underhållsplaneringen.
|
Brister i planeringen kan leda till höga driftkostnader, att underhållet inte utförs med rätt kvalitet och i rätt tid och slutligen en missnöjd kund. Det leder även till hantering av fler oplanerade händelser. |
|
|
14. Risk för utebliven projektleverans.
|
Lejonfastigheter har en stor projektvolym. Många projekt är komplexa, pågår över lång tid och har många leverantörer. Felkalkyleringar, förseningar i leverans eller oförutsedda händelser kan leda till stora ekonomiska konsekvenser. Under året har materialpriserna ökat som en upplevd effekt av pandemin. |
|
|
15. Risk för otillräcklig informationssäkerhet.
|
Risk för intrång och allvarliga fel i vår IT-miljö. |
|
|
16. Risk för otydliga politiska krav.
|
De politiska besluten påverkar Lejonfastigheters verksamhet och under ett valår kan beslut både generera fördröjningar och snabba ändringar. |
|
|
MILJÖRISKER |
|||
Miljörelaterade risker omfattar alla risker i vår verksamhet som kan påverka miljön. |
|||
17. Risk för användning av olämpliga material.
|
Risk att utsätta kunder, entreprenörer och medarbetare för onödiga hälsorisker. |
|
|
18. Risk för otillräckliga åtgärder för att minska verksamhetens klimatpåverkan.
|
Hög energiförbrukning leder till ökad miljöpåverkan samt ökade kostnader. Materialanvändning vid byggnation och renovering leder till stora klimatutsläpp. Vid ökade ekonomiska krav påverkas möjligheterna att leva upp till målet om en minskad klimatpåverkan från verksamheten. |
|
|
SOCIALA RISKER |
|||
Sociala risker omfattar alla risker som kan påverka våra medarbetares, kunders och samarbetspartners psykiska och fysiska hälsa. |
|||
19. Risk för ökad skadegörelse på grund av social oro i samhället.
|
Ökad skadegörelse leder till ökade kostnader och störningar i driften samt i kundens verksamhet. Vi ska förebygga skadegörelse i och kring våra byggnader. |
|
|
20. Risk för fysisk eller psykosocial skada på medarbetare och/eller leverantörer.
|
Medarbetares och leverantörers arbetsmiljö och hälsa är en strategiskt viktig fråga. Arbetsmiljöarbetet ska minimera risken för fysisk eller psykisk skada i anslutning till Lejonfastigheters projekt och fastigheter. |
|
|
21. Risk för diskriminering eller trakasserier.
|
Lejonfastigheter ska erbjuda en trygg och stimulerande arbetsmiljö där alla kan trivas och utvecklas. |
|
Känslighetsanalys
Parametrar |
Förändring |
Resultateffekt, Mkr |
||
---|---|---|---|---|
2022 |
2023 |
2024 |
||
Hyresnivån |
+/- 1 % |
12 |
12 |
13 |
Drift- och underhållskostnader |
+/- 1 % |
7 |
7 |
7 |
Räntenivå |
+ 1 %-enhet |
15 |
18 |
23 |
Kontrollaktiviteter
Bolaget har en etablerad kontrollmiljö med regelbundna uppföljningar. Dessa genomförs för att hantera risker och utveckla möjligheter och integreras så långt som möjligt i den ordinarie verksamheten och dess processer. Aktiviteternas utfall hjälper oss att fokusera vårt förbättrings- och utvecklingsarbete samt att förhindra, minimera eller helt ta bort risker. Nedan följer några exempel på detta.
- Stickprovskontroller inom drift
- Fakturakontroller
- Månatlig rapportering av bolagets finansiering till styrelsen
- Kontroller av myndighetsbesiktningar såsom ventilation, innemiljö, radon, köldmedia
- Leverantörsbedömningar
- Revisioner hos ramentreprenörer avseende efterlevnad av vår Ansvarskod för leverantörer
- Stickprovskontroller på våra byggarbetsplatser
- Kontroll av medarbetares bisyssla
Läs mer om våra revisioner hos våra leverantörer här.